آزمون مدارس تیزهوشان
نوشته شده توسط : پاسخدون

آزمون مدارس تیزهوشان

یکی از راه هایی که در موفقیت شما در آینده تاثیر زیادی داره و باعث میشه راحت تر کنکور قبول بشید، راهیابی به مدارس تیزهوشان هست. این مدارس زیر نظر ویژه آموزش و پرورش هستند و معمولا سطح علمی و امکانات بهتری (مثل آزمایشگاه های مجهز) نسبت به سایر مدارس دارند. البته فراموش نکنید که این تنها راه ورود به دانشگاه خوب نیست و خیلی از رتبه های تک رقمی کنکور توی این مدارس درس نخوندن. در ضمن خیلی از دانش آموزان باهوش هم علی رغم تلاش های زیاد، توی آزمون ورودی تیزهوشان قبول نمیشن که خیلی مهم نیست. مثلا تو آزمون قبل تیزهوشان حدودا ۲۰۰ هزار نفر شرکت کردند که فقط ۱۵ هزار نفر قبول شدند. این به این معنی نیست که کسانی که قبول نشدند، هوش کمتری داشتند یا واقعا از قبول شدگان ضعیف تر بودند. قبول شدن در این آزمون، مثل کنکور به خیلی عوامل ربط داره مثل استعداد ذاتی، آمادگی تحصیلی، مهارت تست زنی، وضعیت جسمی و روانی فرد قبل و حین آزمون، مدیریت زمان و … نقش خانواده ها در این آزمون خیلی پر رنگه. خانواده ها با ایجاد محیط آرام و بدون استرس باید شرایط لازم برای مطالعه فرزندان رو مهیا کنند تا فرد بتونه تمرکز لازم رو بدست بیاره و موفق بشه.

ثبت نام این آزمون برای پایه های هفتم و دهم مدارس استعداد درخشان (سمپاد) معمولا اواخر بهمن ماه یا اوایل اسفند هر سال به صورت اینترنتی از طریق سایت http://azmoon.medu.ir انجام میشه. کارت ورود به جلسه هم از طریق همین سایت و حدودا یک هفته قبل از آزمون توزیع میشه. آزمون هر دو پایه معمولا اواسط اردیبهشت ماه انجام میگیره. هزینه آزمون در سال ۹۶، ۱۶۵۰۰ تومان بود که باید به صورت آنلاین پرداخت میشد.

 

خبر مهم

 

در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، وزیر آموزش و پرورش گفتند که دیگه توی دوره ابتدایی آزمونی برگزار نمیشه. پس آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی فقط برای پایه هفتم (دوره اول متوسطه) هم حذف میشه(منبع). انگار این موضوع توی آموزش و پرورش هم تصویب شده. اما متاسفانه اطلاعات دیگه ای ندادند که پس بالاخره بچه ها چه جوری به این مدارس راه پیدا میکنند!!!!

ما هم منتظریم که ببینم واقعا چنین اتفاقی میافته یا نه و تا چه حد اجرایی میشه.

حالا فعلا تا مشخص شدن موضوع به همون روال سابق آزمون ها رو درنظر میگیریم.

۱- شرایط ثبت نام برای دوره اول متوسطه تیزهوشان

 

برای ثبت نام نکات زیر را رعایت کنید:

۱- داشتن تابعیت ایرانی: البته ثبت نام اتباع غیر ایرانی طی شرایط خاصی امکان پذیر هست.

۲- داشتن حداقل نمره در نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی:  باید همه درسها رو خیلی خوب داشته باشید و یا اینکه فقط یک خوب و بقیه خیلی خوب باشه.

 

تعداد و بودجه بندی سوالات آزمون تیزهوشان

 

دو نوع سوال در این آزمون برای داوطلبان پایه اول متوسطه میاد

استعداد تحلیلی: از این بخش ۱۵ سوال چهار گزینه‏ای میاد که ۱۵ دقیقه هم وقت دارید. هدف این بخش ارزیابی میزان تحلیل، ریشه یابی و طبقه بندی مطالب مختلف توسط شما هست. این سوالات کاملا از کتابهای درسی نمیاد و بیشتر جنبه عمومی داره.

استعداد تحصیلی:  مجموعا ۵۵ سوال چهارگزینه ای این بخش داره که توی ۷۵ دقیقه باید پاسخ بدید. این بخش تماما از کتاب درسی ها میاد. بودجه بندی دقیق سوالات در جدول زیر اومده:

درس تعداد سوال ضریب
قرآن و تعلیمات دیتی و اخلاق (آموزش قرآن و هدیه های آسمان) ۸ ۲
فارسی (مهارت خواندن و نوشتن) ۱۰ ۲
مطالعات اجتماعی ۷ ۱
تفکر و پژوهش ۵ ۱
علوم تجربی ۱۰ ۲
ریاضی ۱۵ ۳

 

حدود یک سوم سؤالات درسهای قرآن، فارسی، مطالعات اجتماعی، علوم تجربی و ریاضی از پایۀ پنجم ابتدایی و حدود دو سوم سؤالات نیز از پایۀ ششم ابتدایی میاد. همچنین سؤالات درس تفکّر و پژوهش از کتاب پایۀ ششم طراحی میشه.

همه سوالات نمره منفی داره و نباید شانسی بهشون پاسخ بدید.درصد نهایی از فرمول زیر به دست میاد

درصد کنکور

۲۰% نمره آزمون مربوط به بخش استعداد تحلیلی و ۸۰% مربوط به استعداد تحصیلی میشه.

۲- شرایط ثبت نام برای دوره دوم متوسطه تیزهوشان

 

برای ثبت نام نکات زیر را رعایت کنید:

۱- داشتن تابعیت ایرانی: البته ثبت نام اتباع غیر ایرانی طی شرایط خاصی امکان پذیر هست.

۲- داشتن حداقل معدل ۱۹ پایه هشتم در خرداد ماه: اگر شما پایه نهم رو توی مدارس تیزهوشان خوندید از این بند معاف هستید و شرط معدل دیگه نداره. اما آزمون رو باید بدید

 

تعداد و بودجه بندی سوالات آزمون

 

دو نوع سوال در این آزمون برای داوطلبان پایه اول متوسطه میاد:

استعداد تحلیلی: از این بخش ۱۵ سوال چهار گزینه ‏ای میاد که ۱۵ دقیقه هم وقت دارید. هدف این بخش ارزیابی میزان تحلیل، ریشه یابی و طبقه بندی مطالب مختلف توسط شما هست. این سوالات کاملا از کتابهای درسی نمیاد و بیشتر جنبه عمومی داره

استعداد تحصیلی: مجموعا ۷۵ سوال چهارگزینه ای این بخش داره که توی ۸۵ دقیقه باید پاسخ بدید. این بخش تماما از کتاب درسی ها میاد. بودجه بندی دقیق سوالات در جدول زیر اومده:

درس تعداد سوال ضریب
قرآن و معارف اسلامی (آموزش قرآن و پیام های آسمان) ۸ ۲
زبان و ادبیات فارسی ۱۵ ۲
مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافی و اجتماعی) ۱۵ ۱
علوم تجربی ۱۷ ۲
ریاضی ۲۰ ۳

 

حدود یک سوم سؤالات هر درس از پایۀ هشتم و حدود دو سوم سؤالات هم از پایۀ نهم میاد.

همه سوالات نمره منفی داره و نباید شانسی بهشون پاسخ بدید. درصد نهایی، از فرمولی توی بخش قبل گفتیم، به دست میاد.

۲۰% نمره آزمون مربوط به بخش استعداد تحلیلی و ۸۰% مربوط به استعداد تحصیلی میشه.

 

۳ – چند نکته

 

۱- قبولی شما فقط به نمره آزمون ربط داره و نمرات دیگه شما موثر نیست.

۲- حوزه امتحانی براساس منطقه آموزشی آخرین محل تحصیلی تعیین میشه

۳- اگر در شهرستان شما چند دبیرستان استعداد درخشان هست میتونید حداکثر ۳ دبیرستان رو به ترتیب اولویت انتخاب کنید.

۴- در پایه نهم فقط باید از یک رشته تحصیلی دبیرستان ها رو انتخاب کنید.

۵- تغییر رشته در سال اول ممنوعه اما در سالهای بعد با شرایط خاص و سختی امکان پذیر میشه. بنابراین در انتخاب رشته خود دقت کنید که جای هیچ تغییری در سال اول نیست.

۶- نقل و انتقال بین مدارس یک شهرستان در سال اول ممنوعه و در سالهای بعد در صورت قبولی در یکی از مدارس انتخاب شدۀ خود در شهرستان مبدأ و دارا بودن حداقل نمرۀ کف قبولی مدرسۀ شهرستان مقصد، با کسب موافقت ادارات کل آموزش و پرورش استانهای مبدأ و مقصد، مجاز به انتقال و ثبت نام در دیگر مدارس استعدادهای درخشان (در شهرستان یا استان دیگر) خواهید بود.

۷- دبیرستان ها امکانات خوابگاهی و شبانه روزی ندارند . فقط دبیرستان دوره اول میرزا جهانگیر خان قشقایی در استان فارس، دارای امکانات خوابگاهی است.

۸- طبق قانون از شما به اندازه ۵۰% مدارس غیردولتی شهریه میگیرند. هزینه فعالیت های فوق برنامه هم طبق مدارس غیردولتی حساب میشه و باید پرداخت کنید.

۹- درس علوم و ریاضی از بقیه دروس مهمتره و سعی کنید این دو درس رو مسلط باشید و تراز بالای ۷۰۰۰ بزنید.

۱۰- همیشه با برنامه درس بخوانید. ساعات و موضوعات مطالعه هر درس، زمان استراحت و … را مشخص کنید. همیشه بدون تست زنی درسی رارد نکنید و برای تسلط بیشتر زیاد تست بزنید. حتما سوالات آزمون های سالهای قبل رو کاملا مسلط باشید و توی اونها عمیق بشید و تمرین کافی کنید.

آزمون مدارس تیزهوشان توسط پاسخدون





:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: